Dolgrim sin ankomst

Da de kom tilbake til gården til brødrene, dukket det opp soldater fra landsbyen. De tok med seg Sara igjen. På dette tidspunktet dukket dvergen Dolgrim Dolk opp i Lugash. Uten noe bedre å ta seg til, reiste han ut til Gerda og Mitros. Også han fikk lov til å "fikse" Albert. Deretter slo han seg sammen med Tira og Katra. Han dro alene inn til Lugash for å infiltrere militsen, men da de kom etter han på vertshuset mitt på natten, flyktet han ut av landsbyen. På veien ut i skogen passerte han den gamle ruinen der Solomon hadde startet byggearbeider. Her oppdaget han at Grogg, Solomons livvakt, hadde innredet et privat lite kultsted til djevelen Levistus. Grogg oppdaget Dolgrim, og tok han med seg ned til elven for å henrette han. Men Dolgrim kom seg unna nok en gang.

Da Grogg kom sammen med Tira igjen, hadde Katyss sin sporfinner, Ronja, dukket opp. Hun hadde undersøkt gårdene som var blitt angrepe av "Skyggene" og funnet spor, blant annet etter en harpunspiss. Gruppa identifiserte dette til å være av goblinsk opprinnelse. Da de skulle krysse et vadested ble de angrepet av en gruppe gobliner med harpuner.