Erdan
75421.jpg

Den fotrappe planleggeren som jobber i skjul og liker å utnytte svakheter hos sine fiender. Han ser alltid etter egenskaper ved terrenget og eventuelle installasjoner som kan gi ham og gruppen fordeler i kamp.

Erdan ble født i et skogholt 20 km øst for byen Algaut under dramatiske omstendigheter. En bande orker og onde alver fra områdene i nord raidet det lille alvesamfunnet og Erdans mor ble tvunget til å føde mens hun skjulte seg for angriperne. Hun klarte å gjemme den nyfødte Erdan under en trerot før hun selv ble drept av en ork. En av de onde alvene hørte Erdan skrike etter at alvesamfunnet var nedkjempet og tok ham med seg tilbake til Gorgoroth-regionen. Erdan levde sine første år sammen med denne farlige alliansen av orker og onde alver. En natt overhørte han en av orkene fortelle om raidet for 10 år siden da alvesamfunnet ved Algaut ble angrepet. De hadde stjålet med seg en verdifull artefakt og et lite alvespedbarn den natten. Siden da planla Erdan å hevne drapet på sin mor og rømme sørover. Han helte knuste godnatt-bær i drikkevannet i leiren og ventet til mørket falt på. Da alle var i seng tente han på leiren og løp av gårde. Til slutt endte han opp i grensetraktene til storhertugdømmet Darokin, der han vokste opp alene.

GMs info
Artefaktet var Bregas Tåre. Erdan vet ikke hva dette artefaktets misjon var, hvordan det ser ut eller hvor det er nå. Men han har hørt at sumpen ved Algaut har spredd seg siden og slukt det skogholtet han ble født i. Sumpen kommer stadig nærmere Alagut sies, og reisende kan fortelle om sumpstanken begynner å bli plagsom inne i byen. Mange har forlatt Alagut og veien inn til byen, som før gikk gjennom en skog, er nå omgitt av sump på alle sider. Folk spør seg om hvor lenge det vil vare før ferd langs veien blir en umulighet, og sumpen vil isolere dem fra omverdenen.