Den frie bystaten Ferdia

Ferdia er en ung by som ble grunnlagt for 214 år siden. Den gangen Ferdia ble grunnlagt lå det innenfor Darokins grenser. Byen ble grunnlagt som et resultat av en avtale mellom keiseren av Darokin og halv-alven/juveltyven Buhldik Lazaar som reddet keiseren fra å bli snikmyrdet. Buhldik avvverget angrepet ved å avbryte et innbrudd han selv begikk på slottet. Som takk fikk Buhldik "belønning" av keiseren. Buhldik skulle få skyte en pil et sted i kongeriket og få leve i fred innenfor området pilen fløy. Svært overrasket ble keiseren da Buhldik reiste til Ferdia-klippene og skjøt pilen over det store området som så skulle bli bystaten Ferdia.

Kort tid etter at Ferdia ble grunnlagt vokste området raskt til en travel by. Fra alle deler av verden kom folk som søkte seg vekk fra lover, normer, religion, fiender og kreditorer. Ferdia er stedet der tvilende paladiner, misforståtte filosofer, rømte slaver, og frie menn som trenger en ny start møtes. Byen består av en masse små fargerike murhus som klynger seg fast oppover klippene. Det er svært få veier, men desto flere trapper opp-og-ned Ferdia. De nederste tomtene i byen ved havnen er de dyreste, og her bor byens rikeste. De rimeligste tomtene ligger øverst i byen, der veien ned til havnen blir lengst. Her ligger også byens mest spennende vertshus; "Tørrfisken". Vertshuset har fått navnet sitt fordi verthuseieren Tandgrim Dolc aldri har fått somlet seg til å erstatte skiltet over døren som ble stjelt for mange tiår siden. Istedet bruker Tandgrim krokene for skiltet til å henge tørrfisk fra. Stedet er kjent for sin fiskesuppe, pene barpiker og svært rimelige lyse øl. Hver kveld underholder opptil flere barder. Rommene på "Tørrfisken" er svært trange, litt dyre, men rene og komfortable. Tandgrim gir ofte store rabatter på rommene til gjester han synes er spesielt interresante, og tror kan bidra til å opprettholde vertshusets mystiske omdømme og popularitet vedlike. Dette er kanskje det eneste stedet i verden Deva'er kan møte medlemmer av sin egen rase. "Tørrfisken" er et populært sted blant eventyrere, spioner , dusørjegere og potensielle oppdragsgivere. Petra kjenner godt til dette stedet. Her henger blant annet bildet av Petra (se beskrivelse Petra).

Pga av sine liberale holdninger kan man finne templene til alle relgionene, til og med flere onde sekter. Dog med et unntak; Pelor. Bråk med Pelorium har gjort at Bhuldik Lazaar har forbudt denne kirken, men han gjør ingenting for å håndheve dette forbudet. Bhuldik styrer fremdeles byen, og er å se iblant. Han vekker stor oppsikt med sitt svært usunne utseendet. Ved hjelp av sjeldne urter og sort magi har han klart å utsette døden, og lever på lånt tid.

Byen Ferdia er full av fargerike motsetninger og ulike minoriteter lever side om side. Man skulle tro at byen ville streve med høy kriminalitet og kaos, men i beste mafiastil lever alle som betaler Bhuldik for "beskyttelse" svært tryggt. Bhuldik og hans bandemedlemmer har god oversikt over alt som skjer. Viktigste næringskilde for Ferdia er fiske. Fiske rett utenfor byen er svært godt. Om sommeren fraktes store mengder klippfisk til både Gorgoroth og Darokin på samme kontinent. Av samme grunn har Ferdia ingen ytre fiender. Bhuldik er en viktig alliert for alle med militære styrker og behov for faste forsyninger.

Det er ingen store bygninger i Ferdia med unntak av et smalt men svært høyt fyrtårn i øvre del av byen. Dette er Bhuldik Lazaars residens. Fra land, sydfra, er bare byen tilgjengelig gjennom en enkelt smal tunnel, med plass til kun en vogn i bredden, med unntak av en håndfull smale bratte trapper øverst i byen. Bhuldik utnytter tunnelens svakheter på det groveste ved å pålegge forkjørsrett for trafikk ut av byen, noe som i praksis gjør det langt enklere å ta varer ut av byen enn inn til byen. Slaveri er strengt forbudt i Ferdia, og merkelig nok er det heller ikke lov å holde dyr tjoret eller i bånd. Ferdias få hester er derfor ofte å se løpende fri i gatene - noe som slettes ikke er helt ufarlig. Derav det kjente uttrykket; Fri som en hest i Ferdia.

Buhldik som ung
old_elf.jpg