1. GM! Jeg opplever DM som nostalgisk i forhold til D&D, men det assosierer spilling med dungeon crawls. Game Master er mer universelt iforhold til både andre rollespill og settinger.
2. Ja, men jeg vil fraråde det. Ranger har ikke shield Prof. og du får da ikke noe defensivt utbytte av skjold. Men du kan bruke våpendelen av det selvfølgelig, dog uten +2 prof bonus, siden det er et Superior Weapon (samme som tidligere Exotic). Videre kan du ikke bruke skjold hånda til å gjøre angrep når det er Light Shield (p.214), kun holde ting (hvis du tenkte å ha skjoldet på armen mens du bruker buen). Det er også slik i spillet at off-hand våpen ikke gir ekstra angrep (med mindre du har powers til det), kun et alternativt angrep.
3. Å bytte to våpen er to minor actions, så da må du ofre en standard eller move action. Å ta på/ta av et skjold er en standard action.
Handaxen som du har er et off-hand våpen, og tanken var at du kan trekke den som en minor action uten å måtte slippe buen, siden jeg antok at nærkamp bare skulle være en siste utvei og at det viktigste var å komme på avstand så man kan få brukt buen. Skulle du ikke hatt et offhand våpen (feks en battle axe istedenfor), måtte du bruke to minor actions eller evt slippe buen, hver gang du skulle bytte.
Eventuelle alternativer kan være Sourge (d8 dmg), spiked gantlet (trenger ikke bruke minor for å bytte. NB opptar plassen for eventulle brachers du måtte få tak i), light war pick (high crit). Alle disse er off hand og simple/military prof.
Skal du ha to våpen, må det gå med 3 minor actions, 1 for å ta bort buen og to for å ta fram 2 våpen.
Andre tips fra Adventurers Vault er GreatBow (Superior Weapon Range 25/50/d12 dmg- du må bruken en feat på å ta weapon prof(greatbow).
Du bør også snakke med Mora, som kan bruke Alchemy til å lage spesial ammunisjon, som ildpiler.