Den fattigslige byen Kalka

Kalka i Alania kan se majestetisk ut på bildet, men det er svært lite med unntak av lokaliseringen av byens høysete som er flott ved denne byen. Byen er en av de minste byene i vår verden, og var opprinnelig et fort med høye tårn med utsikt over havet. I ettertid har det kommet murer og en liten by bak fortet. Byen går som en smal stripe langs fjellsiden bak fortet. Det finnes ingen faste landforbindelser til de andre byene i Alania, men en og annen karavane kommer innom med varer. De sanitære forholdene i byen er svært enkle, byen har en nesten provisorisk havn med elendig kapasitet og vannforsyningen til byen er ustabil. Innbyggerne er pålagt å kunne ha egne lagre med vann og mat men bare et fåtall klarer å oppfylle kravet. Kalka har flere ganger opplevd humanitære katastrofer. Den nære beliggenheten til havet er til liten nytte, både pga av den enkle havnen, men også fordi fisket utenfor byen er elendig. Muerta Bay har vært et sted med dårlig fiske lenge, men livløst er havet ikke. Sjømonstre sies å være lett å få på kroken… Kraken lever her, men bare et fåtall sjømenn har overlevd det grusomme sjømonsteret og har kunnet fortelle om det.

Byen styres av viziren Radimus, utpekt av storviziren i Daria. Radimus er i nær slekt med storvisiren, og var tidligere ansatt som rådgiver i hoffet. Dette embetet forsømte Radimus som i stedet benyttet stillingen sin til å sløse med statens midler på sin lidenskap; studier av magi. Utnevnelsen av Radimus til vizir av Kalka er en måte for storviziren å få Radimus lengst mulig unna statskassen. Radimus er lite opptatt å styre byen men desto mer opptatt av å studiene sine. Disse studiene er kostbare og ettersom Radimus ikke lenger har ubegrensede ressurser tilgjengelig kan eventyrere få kjøpt diverse magiske gjenstander og tjenester til gode priser av Radimus og hans nærmeste rådgivere. Dette er hovedsaklig gjenstander som Radimus har studert og ikke lenger har behov for. Radimus er villig til selge gjenstander på kreditt, men han tar alltid høye renter.

Kalka har et stort antall svært unike svaler som hekker rundt i byen. Svaleredene er en kostbar ingrediens i delikatessen svaleredesuppe. Innsamlingen av svalereder kontrolleres nøye av Radimus for dette er en av de aller viktigste inntektskildene til byen. Svaleredesuppe kan kjøpes på flere av byens vertshus, som regel til rundt 5GC. (Riktig tilberedet og servert suppe healer 2HP).

Kalkas eneste høydepunkt er et eksklusivt pensjonat som drives av vizir Radimus selv. Det er bare plass til et dusin gjester av gangen. Det koster 30GC per person per dag for helpensjon. Pensjonatet er en del av selve fortet. Dekoren og størrelsen på rommene er bra, men ikke på langt når så flott som prisen tilsier. Men hver gjest får opptil flere egen tjenere til disposisjon og blir vartet opp til det ekstreme, og stadig oppfordret til å bli lenger eller kjøpe diverse kostbare gjenstander. Pensjonatet er en måte for Radimus å skaffe midler til studiene sine.

84mix-fantasy01-m305.jpg
kraken1.jpg
Kraken-effekter er en populær souvernir på Kalkas markedsplass. Her en versjon i brettet pergament.