Norramennene

Det er lite informasjon å finne om folket på The Northmen Isles, (omtalt som norramenn) men de opptrer ofte i muntlige fortellinger. Dette sjønomadiske folket har i flere århundrer vært en evig trussel for handelsskip, og kystnære bosettinger som de angriper og plyndrer. Overgrepene de begår er grusomme, og Peloriumpaver har i flere generasjoner bannlyst norramennene. Langskipene med store imponerende seil er kjennemerket. Dette folkeslaget er både dyktige krigere og seilere, og de overrasker ofte ved å angripe i full storm, heftig regnvær eller tykk tåke. Det sies å være mange hamskiftere (ulv og bjørn) blant dette folket, men dette er ikke bekreftet. De pleier å ta med seg eller brenne sine falne på store bål før de forsvinner enda raskere enn de kom. Festningsbyen Halag er den eneste byen dette folket har en fredelig kontakt med. Denne kontakten har de kun et par ganger i året, norramennene kommer da alltid overraskende inn fra havet i store armadaer, noe som alltid skaper engstelse og oppstandelse i Halag. Et mindre antall norramenn jobber som leiesoldater i Halag. Språket de snakker er uforståelig i forhold til Common, men forståelig for de som kan Dwarven.

shipsonsea.jpg