Ogithya - Slavenes By

Ogrithya er egentlig å regne som en gammel festning. Den ligger på det som tidligere var et stort festnings-/ klosterkompleks for Avandra.
Da komplekset ble bygd var den langt unna annen sivilsasjon. Området er gold og ufruktbar, og derfor var det få som bodde her.
Av samme grunn ble området raskt rent ned av flyktninger da krigene begynte. Sammen med krigene fulgte kaos og anarki. Det varte ikke lenge før komplekset var tatt over av røverkonger, og Avandras idealer var byttet ut mot det motsatte, - slaveri.
Røverkongene som tok over Ogrithya fant dessverre ved tilfeldigheter at området er rike på mineraler. Området er særlig rikt på salt.
Ogrithya har derfor raskt blitt en by der over halvparten av innbyggerne er slaver. Disse jobber hovedsaklig i underjordiske saltgruver. Slavene drives hardt og de fleste dør mens de arbeider i gruvene. Kun de heldige (som regel de svakeste) får jobbe med matproduksjon. Det er svært krevende å forsøke å rømme fra byen. På dagtid er heten intenst, og om natten blir det ofte frost. I tillegg blir fanger på rømmen raskt innhentet av ryttere. Men en half-orc ved navn Krusk har klart å rømme. Barbaren Krusk har sverget hevn over røverkongene i Ogrithya, og flere spåkoner har spådd at han en gang vil lykkes. Krusk er for øyeblikket å finne på vertshuset Tørrfisken der han sannsynligvis får bo gratis.

Saltet som blir utvinnet i Ogrithya blir i karavaner og seilskuter ned til byene i sør, i hovedsak Algaut, Harak, Eikin og Ferdia. 2/3 av karavene kommer aldri frem, men de som kommer frem selger varene sine med stor profitt. I det siste har omlag et dusin handelsmenn fra Ogrithya som har nådd Ferida forsvunnet og aldri blitt funnet igjen. Bhuldik Lazaar ser ikke ut til å bry seg over handelsmennenes skjebne, ikke helt uventet ettersom han intenst hater all form for fangenskap og slaveri.

Byen er svært skitten og fattigslig, med unntak av de bygningene lederene bor i som er vulgært dekorert innvendig. Stort sett alle som er frie har militære oppgaver. Med unntak av et stort, makabert og overdådig slavemarked (om den slags skulle være noe slags høydepunkt) er byen bare et støvete og trist sted. Byen har et konstant behov for flere slaver, og flere grupper slavehandlere sender ut små patruljer i regionen for å fange mennesker de kan bringe til Ogrithya og selge som slaver. Særlig små bosettinger utenfor Harak, Halag, Desnae og Ferwyn er utsatt.
En sjelden gang blir også folk rundt Algaut tatt til slaver.
Slavemarkedet fungerer også som en offerplass for flere onde kulter. Slaver som er vanskelige å få solgt pleier å bli ofret ved midnatt under grusomme ritualer.

Det finnes en hel rekke små enkle hemmelige shrines til ære for Avandra, og enkelte av vaktene er skjulte agenter for religionen som forsøker å hjelpe de mange slavene. De onde kultene er godt representert og flere av lederene er kultledere og har egne templer til ære for disse i residensene sine.