Pelorium - Pelorpavens by
  1. Et slags Vatikanet for Pelor
  2. Pave; en med masse skummel egeninterresse i omtrent alt. Fører et mistenkelig tett samarbeid med Darokin
  3. Flott by, men et pengesluk
  4. Luselønninger og slaveri finner sted i byen, uten at det reageres fordi det er nødvendig for å klare å vedlikeholde den kostbare byen
  5. Dyr by å være i. Mange avgifter som går rett til kirken (dvs paven). Stadig mas fra paven til byer utenfor om penger.
  6. Stort antall besøkende pilgrimer
  7. Folk fra Ferdia behandles som spioner. Ferdia har nektet å sende penger til Pelorium (Bhuldik har kjennskap til noe negativt om paven, men hvem tror vel på den kriminelle halv-zombien fra Ferdia??)
  8. Et selvutnevnt religiøst politi av ytterligående Pelor-tilhengere passer nøye på
  9. Irriterende mange fordeler for cleric'er og paladiner fra Pelor
  10. Slitsomt føyelige innbyggere, - 110% lojale til Pelor-paven, delvis av frykt for religiøst politi
  11. Frykter Guldurs (les Kords) popularitet skal passere Pelors
  12. Darokin har "direkte linje" til paven
  13. Aldri ødelagt av krig fordi paven er flink til "å være på riktig side"
  14. Negative til tilhengere av unaligned relgionene, slik som Corellon (alveguden)
  15. Pelorpaven forfølger rasen Shifters, fordi han mener disse er en ufyselig blanding av dyr og mennesker

Pelorium regnes som verdens flotteste by. Bygningene som bildet viser er høye og spektakulære. Årsaken til dette er at Pelorium er den viktigste religiøse byen i verden og er å regen som en selvestendig stat, til tross for at den ligger mitt i Darokin. Pelorpaven befinner seg i Pelor, og forlater sjelden byen. Byen har alltid vært et midtpunkt i verden, men har aldri blitt berørt av krig - Pelorpaven ser alltid ut til å ha vært på vinnende side… For øyeblikket fører Pelorpaven et mistenkelig tett samarbeid med Darokin. Et samarbied begge parter ser ut til å nyte godene av.
Byen er sterkt preget av å være Pelors høysete. Overalt i byen er ting tilrettelagt for pilgrimer, prester og paladiner og for tilreisende er det irriterende mange fordeler disse gruppene nyter godt av. det er ikke uvanlig å måtte flytte ut av vertshuset fordi en gruppe pilgrimer får førsteprioritet. Et selvutnevnt religiøst politi sørger for at disse reglene følges. Detet politiet består av fanatiske tilhengere av relgionen, ofte medlemmer som ikek var flinke nok til å bli prester og utfører ofte mye kroppsarbeid i templene, i bytte mot kost&losji. De går ofte kledd i fotsie hvite klær. Det samme politiet sørger for at folk til stadighet må betale høye skatter og pussige avgifter. Byen er et pengesluk og paven gjør alt for å samle inn midler. Byens befolkning forventes å jobbe for Pelorkirken for luselønninger og paven har tilogmed tillatt slaveri - om arbeidet slavene utfører er religiøst oppbyggende dvs for Pelorkirken.
Ikke uventet er Pelorpaven ikke spesielt populær utenfor egen rekker. Pelorkirken har både motstandere innefor egne rekker men også innefor andre religioner. En liten gruppe hemmelige voktere, "Seneschals" beskytter Pelorium mot sin verste motstandere. Disse vokterne er høyere clericer og paladiner som i hemmelighet jobber for Pelorpaven. Lite vites om disse.

Pelorpaven respekterer og samarbeider med andre lawful good og good relgioner, men ikke med unaligned. Disse er han negativ til. Særlig er skepsisen for Kord-religionen stor (hovedsete i Guldur), dette er samtidig en av de raskest voksende relgionene. Heller ikke Erathis-religionen (som er stor i Alania) er særlig populær, men dette sammenfaller mer med Darokins interesser enn Pelorpavens. Rasen Shifters anser Pelorpaven som en ufyselig blandig av dyr og mennesker og disse kreves utryddet.

image.jpg