D&D Skolen - Del 2

Hit Points

hp.png

Det kanskje viktigste for karakteren er her; livslinja mellom liv og død.

Hva er Hit Points?
Det er et abstrakt tall som bestemmer hvor mye skade karakteren din kan ta før han eller hun dør. Dette er en kjent og kjær, om ikke spesielt realistisk mekanisme fra D&Ds barndom. I utgangspunktet er du like frisk og sterk om du har 1 hp igjen eller fullt på 52.

Hva er "Max HP" og "Current Hit Points"?
Max HP er det antallet HP karakteren din har når hun er frisk. Dette stiger hver gang man går opp et level. Det bør ellers ikke forandres i en spillsession. Current Hit Points er antall hp karakteren har for øyeblikket. Reduser dette tallet med all ny skade karakteren din utsettes for.

Hva er betyr det at man er bloodied?
Bloodied betyr at man har mistet 50% av hit points'ene sine. Bloodied verdien er derfor halvaprten av max hp. Det har ikke noen umiddelbar effekt, men visse evner
kan kun brukes når man er bloodied (tieflings blir fekjs bedre til å sloss). Noen monstre reagerer også på at ofrene deres blir bloodied, feks. gnolls, som blir revet med av blodlyst.

Hva skjer ved 0 hp?
Karakteren er ikke død ved 0 hp, men hun faller bevistløs om og er dødelig såret. Uten hjelp kan hun dø. Får man ytterligere skade skrives dette opp som negative tall. Hver runde man er på 0 eller mindre og bevistløs, må man gjøre et Death Saving Throw. Du ruller D20 og får du 1-10 setter du et kryss i en av rutene etter Death Saving Throw.

Når dør karakteren?
Hvis du enten har tapt tre Death Saving Throws på rad eller fått negative hp lik bloodied verdien er karakteren død. Eks. Bob har 53 hp og er bloodied på 26. Når han får 0 hp faller han bevistløs, og siden en gal goblin står å hakker løs på han fortsatt, når han tilslutt -26 hp og dør (forutsatt at han ikke taper tre redningskast først).

Kan noe hjelpe meg når jeg er bevistløs?
Ja. Enten ve hjelp av magisk healing (som Khamsins Lay on Hands) eller ved at noen bruker Heal Skill'en og får 15 eller bedre.

Hvordan får jeg tilbake hp?
Alle hp kommer tilbake under en natts hvile (med mindre du er rammet av noe - se Conditions). Mellom kamper kan man bruke healing surges (se under) så sant man har noen igjen. Under en kamp kan man bruke Second wind, spesielle powers (som lay on hands) eller drikke en healing potion.

Hva er slike en "healing surge"?
Healing Surges er evnen din til å riste av deg skade og helbrede deg selv. En healing surge kan kun brukes når man ikke er i kamp, men unntak finnes (se Second Wind). Healing Surges kommer tilbake i løpet av en natts hvile.

Hva betyr de forskjellige Surge verdiene?

  • Healing Surge: dette er 1/4 av max hp og det antall hp du får igjen når du bruker en healing surge. Eks. Fastor har 25 hp og en Healing surge verdi på 6 hp. Han er skadet og har bare 17 hp. Han bruker to healing surges (verdt 12 hp totalt), men får ikke mer enn 8 hp, slik at han er tilbake på 25 hp.
  • Surge/day: dette er hvor mange surges du kan bruke mellom hver gang du sover.
  • Surges Used: noter ned hvor mange du har brukt. Når dette tallet er likt Surges/day kan du ikke få tilbake fler hp. Hvile er sterkt anbefalt da.

Hva er Second Wind?
Second Wind er en Encounter Power (en power som kan brukes en gang i løpet av en kamp) som alle har. Vanligvis kan man bare bruke healing surges utenfor kamp.

Magi kan gjøre at du kan bruke healing surges i kamp (feks. lay on hands). En annen mulighet er at karakteren din finner noe ekstra ressurser dypt i seg som hun drar fram. Dette er Second Wind. Den gjør at du kan bruke en healing surge og gir også en kort +2 AC bonus (varer i en runde). Å drikke en healing potion kan også la deg bruke en healing surge under en kamp.

Hva er Conditions?
Conditions er tilstander som har rammet karakteren din. Dette kan være diseased, poisoned eller lignende. De får beskjed om GMen når dette er aktuelt. Er tilstanden bare for et kort tidsrom er det ikke nødvendig å skrive den ned.

Hva er Action Points?
Action Points kan brukes til å få en ekstra action under en krise eller et viktig øyeblikk. Hver runde har en spiller:

  • Standard Action - benyttes til å bruke en power, et angrep eller en annen handling
  • Move Action - benyttes til å bevege seg
  • Minor Action - småhandlinger, som å ta en kniv fra beltet etc.

Du bestemmer rekkefølgen. Enhver action kan byttes ut i en "lavere action", dvs. en standard kan bli en move, en move kan bli en minor. Så du kan feks. ta to move action og en minor eller en standard og to minor actions.

Et action point gir deg en ekstra standard action. Det betyr at du kan feks kan ta tre move action (og en minor). Kjempefint når man må flykte fra Rimslimet.
Eller for å redde en venn i nød med å ta enda et angrep på monsteret som holder han.

Hvor mange Action Points har jeg?
I utgangspunktet 1, men dette blir flere etter som man går opp et level. Brukte Action Points kommer tilbake etter en natts hvile.