Spilling4

Teaser
Teaser 2

Oppsummering:

Hemmelige møter i natten

Gruppen er samlet på veien utenfor Fallcrest. Khamsin er opprørt over at medlemmer av gruppa holder hemmeligheter for han, og konfronterer Gurdis og Erdan. Gurdis og Erdan på sin side er opprørt over at Khamsin leser deres private brev, og endog sender brev til deres korrespondent. De hevder at dette er et "hobbyprosjekt" og at så lenge det er ufarlig for gruppen, er det gruppens uvedkommende. Begge sider blir til slutt enige om å begrave stridsøksen, og fokusere på felles utfordringer.

Khamsin har fått et kart fra Urk som viser at de to orkelandsbyene ligger i Blodspydfjellene. Det er på veien mot Kasjgar, hvor Billedhuggerens Støperi venter. Gruppen bestemmer seg for å sette kursen nordøstover langs Kongeveien mot Kasjgar. I begynnelsen er alle redde for forfølgere fra Fallcrest, og de er utsatt pga de 10 muldyrene de har med. Frykten viser seg å være delvis ubegrunnet. I løpet av natten blir gruppen oppsøkt av en mystisk fugl. Petra har mareritt om en kvinne i en forheksende skog. Hun har ravnsvart hår og er kledd i en hvit kjole og står å kikker ned i et vann. Kvinnen snur seg mot Petra i drømme og utbryter "Du, du som vandrer i mine drømmer. Du er Horthator. Ditt komme varsler undergangen." Den eneste som er uberørt av natten er Khamsin, som sover de uskyldiges søvn. I nettene som følger drømmer Petra gjentatte ganger om skogen, og om ruinene av et tårn.

Bakhold i Red Rock

Gruppen ankommer Red Rock, den siste siviliserte utposten før Blodspydfjellene og Orkenheim. De kamperer utenfor byen, på de øde og golde slettene. Mora finner seg dog ikke i dette og oppsøker vertshuset til Kenku-Kurt inne i Red Rock. Der finner hun ut at alle rommene er opptatt, men at det er ledig på loftet. Det er ikke tegn til annet en to andre gjester, og de er merkelig nok også plassert på loftet. Den ene hevder å være en handelsreisende i reveskinn og hevder at verken vertshuseieren eller den andre gjesten er til å stole på. Den andre gjesten er en tiefling ved navn Darjeling. Han er handelsreisende i bøker og mener de to andre har skumle hensikter. Vertshuseieren på sin side er opptatt med å forbrede seg til "De Vandødes Natt", natten da de døde står opp for å gumle på de levende. Mora undersøker vertshuset og finner at alle rommene merkelig nok er ubebodd og fulle av rot. Hun samtaler med de to gjestene. Etter å ha pratet litt forlater Darjeling vertshuset. Mora følger etter, men kollapser. Darjeling har forgiftet ølen hennes.

varinnia.png

I mellomtiden blir Erdan, som er på vakt, var på to lyspunkter nær leiren til de andre. Han vekker gruppen og går nærmere for å undersøke. Plutselig ruller en brennende ball inn i leiren. Erdan blir var en skikkelse som smyger på dem. Skikkelsen angriper han. I mellomtiden blir Gurdis og Petra angrepet av to monstre. Khamsin prøver å stagge muldyrene som er blitt hysteriske av oppstyret. Etterhvert får han noenlunde kontroll på dem. Han sender den flygende lanternen sin til vers. Den lyser opp så alle kan sen angriperne. Det er en tiefling, som senere viser seg å være den samme som forgiftet Mora. De to monstrene, er egentlig to landsbyfolk som er utkledd. De overgir seg uten motstand. Darjeling er en hard nøtt. Han forgifter Gurdis flere ganger og teleporterer rundt. Til slutt truer han dem med at de bør la han slippe unna, ellers vil Mora dø. Erdan tar likevel å feller han med en pil og de finner ut at han tilhører kulten Hånden.

De finner Mora når de kommer inn i Red Rock. Hun har våknet av bedøvelsen. Mora foreslår at de skal overliste Kenku-Kurt. Erdan og Khamsin oppsøker ham og tar med seg medaljongen til Darjeling. De får han til å røpe at han har samarbeidet med Darjeling og at han jobber for Hånden. Han viser dem et brev hvor det framkommer at Xerxes har sendt Darjeling for å likvidere gruppen. Tilslutt går de ned i kjelleren, hvor Khamsin henretter han. Så begraver de han i jordgulvet og setter et "Under oppussing" skilt på døra.

Heksa, broa, og orkene

Gruppen kommer inn i Blodspydfjellene og følger veien opp Gromgorks pass. I dalen på andre siden finner de at broen videre er ødelagt. En kvinne som presenterer seg som Variannia venter på dem. Hun forteller at orker har ødelagt broen, men at det finnes en annen vei. Hun sier også at hun har et oppdrag til gruppen og ber dem møte henne ved Skjebnens bro. Skjebnens bro ligger nær der våpnene fra Gordon Gecko skal leveres, så gruppen takker ja. De fortsetter opp en fjellsti til ruinene av Ravneklosteret. Hele natten plages de med ulvehyl. Det er åpnebart at de er på orkland. Den første overleveringen, til boskovittene, går greitt. Khamsin sjarmerer Bosk ved å dele ut vin. Den neste overleveringen blir vanskligere. Khamsin må slåss med en svær ork. Han må sitte på fanget til Skorvinja, den grusomme matriarken og drikker øl med henne. Petra blir tilbudt varer fra Skorvinjas harem, og Mora avverger at Erdan og Gurdis blir oppdaget.

Skjebnens Bro

Gruppen fortsetter til skjebnes bro. På en liten slette, ved et gammelt vaktårn blir de angrepet av en gruppe orker. De forsvarer seg tappert. Khamsin sender en beskjed til Gecko om at oppdraget er vellykket. Men så kommer det på det rene at det er mange flere orker etter dem. Når de kommer til skjebnes bro er begge veier sperret. Ravnen til Varinnia kommer å befaler dem å kappe broen. De gjør det og faller ned i Dommedags Juv, mot styrkene der nede… og lander i en fredelig innsjø. De befinner seg i alveriket Feywild, en parallell verden til vår egen. Lys, dufter og lyder angriper sansene. Overalt er det frodig vegetasjon og yrende liv. Varinnia venter ved bredden. Hun sier at målet deres, tårent fra Petras drømmer, hvor goblinsjamanen Burum-Slugg venter, er nær. Burum-Slugg har stjålet en gjenstand fra henne, Bregas Tåre.